Nieuws
Vitesse

Midweek Finland

Door: Jasper Dekker

In eerste instantie zouden we met 2 hoofdredacteuren en een redacteur naar Finland afreizen voor de wedstrijd Suomi- Hotanti (oftewel Finland-Nederland) op 8 juni 2005 in het Olympia Stadion. De dag verliep totaal anders. 's Middags ontving ik een smsje van Mark, dat er geen plaats meer was in het vliegtuig. Hij zou het de volgende dag nog een keer proberen, maar vreesde het ergste..... De week daarvoor had Michel al afgebeld vanwege de opname van zijn moeder in het ziekenhuis. Ik stond daar toen plotseling alleen op schiphol een biertje te drinken. Rechts van mij zat Reinout Oerlemans aan de bar. Na hem een handje gegeven te hebben ben ik naar de gate gelopen om het vliegtuig in te gaan. Goede plaats, een finse krant en een blikje bier. “Hollanin Paavalmentaja Marco van Basten? stond er. Naast me zat de heer Sonneveld. Hij had een bedrijf dat grondstoffen levert aan bakkerijen en was op zakenreis. Aangekomen op het vliegveld ben ik in de bus gestapt om vervolgens naar het hotel af te reizen. Bij het treinstation toch even het Holiday Inn ingestapt om te kijken of echt alle hotels vol waren, alleen vrijdagnacht nog plek. Alle hotels in Finland en omgeving bleken vol te zijn. Gelukkig had ik een 3 persoonskamer gereserveerd bij Hostel Satakuntatalo. Bij het hotel aangekomen kreeg ik te horen dat het hele hotel volgeboekt zat. Ook na het overleggen van mijn e-mail was er geen plaats. Aangezien alle hotels volgeboekt waren, was er was nog een mogelijkheid. In een kamer met 25 bedden voor de zogenaamde backpackers.

In mijn kamer aangekomen moest ik zoeken naar bed 24. De finse telling is niet echt logisch: 1,3, 34, 44, enz. Bed 24 niet gevonden, wel een bed zonder nummer ergens in een hoekje. Een rustige kamer met 3 Engelsen (backpakkers die op doorreis waren). Hun favoriet was Van Nistelrooy, dat maakte mijn dag weer een beetje goed. Na de mogelijke opstelling doorgenomen te hebben ben ik nog even een biertje gaan halen om daarna te gaan slapen. Om 4 uur werd ik gewekt door het geluid in de kamer naast mij. Een groep van 10 was in de kamer naast me binnen gekomen en waarschijnlijk de Finse versie van het huis-reglement gelezen. Ik dacht eerst dat het buitenlanders waren, maar 's ochtends kwam ik erachter dat het Nederlanders waren met een dialect dat ik niet kon verstaan. Na een paar uur geslapen te hebben naar de hotelbaas gegaan, die na enige excuses me de sleutel gaf van een 3 persoonskamer met balkon op de 8e verdieping. Na het ontbijt naar het stadion gelopen, in afwachting op het telefoontje van Mark. Een handjevol supporters waren daar aanwezig. Een gids en een paar japanners wilde met me op de foto. Opeens ben je populair met een een oranje afro kapsel. Tijdens een biertje in een café kreeg ik een bericht van Mark dat ook het 3e vliegtuig vol zat en hij niet naar Helsinki kon komen. Ik zit dus vanavond zonder mijn twee vrienden in het stadion. Nu zijn er nog 1498 andere vrienden over, maar dat is das toch anders. Terug gelopen naar de stad voor een biertje. Naast me, aan een tafel zaten een paar oranje supporters. Nog even op de foto gezet en een kaartje gegeven met voetbaloutsite.com met de mededeling dat ze de foto's maandag op de site kunnen zien.

Na het opladen van mijn camera in het hotel, de tram ingestapt om naar het stadion te gaan. Om de tijd de overbruggen was daar een leuk cafe bij het stadion met veel Fins en Nederlands publiek. Rond 20:00 uur naar het stadion gelopen. Daar waren ongeveer 1500 oranjefans. Zingen, zingen en nog eens zingen, van voor naar achter van links naar rechts. De eerste was minder dan de tweede helft, veel balverlies, met als uitzondering het eerste doelpunt. Het vertrouwen van onze bondscoach bezorgde Ruud van Nisterlooy, nog altijd nr 1 voor mij, de eerste goal. De sfeer was de hele wedstrijd goed, maar werd beter en beter, helemaal toen ook Dirk Kuyt (2-0), Philip Cocu (3-0) en Robin van Persie scoorden (4-0). Vanaf de tribune was ook goed te zien dat Van Basten, door zijn manier van coachen, ook een aandeel had in de goals. Na het fluitsingaal kwamen de spelers naar het supportersvak. Niet één minuut of helemaal niet en dan snel naar de kleedkamer, maar minstens 5 minuten klapten ze voor het publiek. Dit had ik nog nooit meegemaakt. Er werd nog lang nagezongen door het publiek. De naam Van der Sar en van Basten weergalme in het stadion. Veel foto’s gemaakt en vervolgens naar de zelfde cafe terug gegaan dicht bij het stadion. Ik werd door een aantal Finnen gefeliciteerd. “Jullie waren gewoon beter en sneller? “Wij hebben geen Van Nisterlrooys, geen Robbens en Van Persies?. Vervolgens op verzoek van twee 2 plaatselijke fans naar café Ollie gegaan. Een Irish Pub midden in het centrum. Het centrum was inmiddels oranje gekleurd. De volgende dag om 17:00 uur opgestaan, om daarna van Carissa, die ik inmiddels had leren kennen, een rondleiding te krijgen in het mooie Helsinki…

Om het verhaal compleet te maken ben ik vandaag om 06:00 uur naar het vliegveld gegaan om terug te gaan naar Nederland. Bij het inchecken nog wel even een probleem dat mijn naam niet in het systeem stond bij Finnair. Na een paar telefoontjes toch een instapkaart gekregen. Na aangekomen te zijn in Nederland, een krantje gekocht en daar in kunnen lezen dat Oranje onder 20 met 2-1 heeft gewonnen van Japan en dat Van Bommel er alles aan gaat doen om weer in het Nederlands Elftal te komen. Met zo'n houding zal dat zeer waarschijnlijk zijn.